Urheilijan ravinto

Urheilu lisää energian tarvetta ja päivittäiset toimetkin sujuvat parhaiten kun ravitsemus on kunnossa. Myös hyvinvointiin ja terveyteen vaikuttavat riittävä ja laadukas ravinto.

Kodit voivat tukea urheilijan hyviä ruokatottumuksia ja miettiä esimerkiksi yhdessä jaksamista ja sitä tuleeko ruuasta tarpeeksi energiaa päivittäin. Helposti mukana kulkevat välipalat treenipäiville ovat tarpeellisia.

Urheilijan välipalan aineksia ovat mm. leivät, jogurtit, viilit, rahkat, raejuustot, myslit, puurot, karjalanpiirakat ja hedelmät.

 

Lue urheilijan ravitsemuksesta (kasvaurheilijaksi.fi)

Urheilijoiden syömisongelmat (terveurheilija.fi)

 

"Missä asioissa menee helposti pieleen? (Terveurheilija.fi)

Urheilijoiden suorituskykyä ja kehitystä häiritseviä tekijöitä ovat

  • väärä asenne syömiseen
  • kehityksen kannalta liian vähäinen syöminen
  • huonolaatuinen ruokavalio
  • syömisestä tulee stressi
  • tiukat ruokarajoitukset, säännöt ja kielletyt ruoat
  • laihdutusyritykset
  • epäsäännöllinen ateriarytmi
  • aamupalan tai aamupäivän aterioiden väliin jättäminen
  • trendikkään dieetin kokeileminen (taikakeinoja hyvään suorituskykyyn ei ole)
  • hätiköiden tehdyt ruokaostokset ja huonot ruokavalinnat ravintoloissa
  • kiire ja syömistilanteen hallitsemattomuus
  • suunnittelemattomuus (välipaloista ei huolehdita riittävästi)"

 

Funky Teamin edustusjoukkueille järjestetään erikseen ravintoluentoja tarpeen mukaan. Vuonna 2016-2017 luentoja tilattiin joukkueille Wild Flyers ja Gorillaz.

lähde: kasvaurheilijaksi.fi